Sprog er adgangen til de sociale børnefællesskaber, legen, uddannelse, arbejde og et godt familieliv. Gode sproglige læringsmiljøer har betydning for, at børnene tilegner sig et nuanceret og veludviklet sprog. Vores læringsmiljø skal altid være inspirerende og præsentere børnene for forskellige sproglige aktiviteter, og der skal være rum, ro og tid til samtale, dialog og læsning.
Det gør vi
Vi arbejder med sprog og fantasi på mange forskellige måder, fx gennem dialog, dialogisk oplæsning, indsamling af ord via oplevelser, eventyrfortællinger og rim og remser.
Vi gør brug af gentagelser og ritualer, rutiner og rytmer, og vi bruger piktogrammer og billeder for at gøre det visuelt for de børn, der har brug for det.
Når vi arbejder med historie- og eventyrfortælling og rollespil, er det på børnenes præmisser og tilpasset deres udvikling; den nærmeste udviklingszone.
Vi arbejder ofte i temaer og emneuger, hvor vi fordyber os i processen. Her er principper som gentagelse, nysgerrighed, nye ”fund”, børneperspektiv og dialog er de vigtige elementer. Vores temaer kan bl.a. hedde ”Afrika”, ”Det eventyrlige Univers” eller ”Under vandet”. Vi er også opmærksomme på det nonverbale sprog, mimik, gestus og stemmeleje, som også er en del af kommunikationen.
Musik
Børns sproglige kompetencer bliver stimuleret igennem musikken. De lærer nye ord, begreber og lyde, og når børn hører dem i sammenhæng med melodi, rytme og bevægelse, begynder inkorporeringen af sproget.
Om torsdagen har vi en musikpædagog i huset om formiddagen. Ved hjælp af musiske instrumenter skabes en stemning af glæde og en god vekselvirkning mellem voksenstyring og børnenes ideer og forslag. Vi arbejder med en blanding af gamle og kendte sange (gentagelser) og nye sange, som børnene bliver præsenteret for.
Sprogvurdering
Vi sprogvurderer børnene, når de er hhv. 3 og 5 år gamle og bruger bl.a. resultaterne af sprogvurderingerne til at udvikle vores sproglige læringsmiljøer, bl.a. ved at udvælge fokusområder som f.eks. ordforråd, forholdsord, former el.lign.
Indmeld dit barn
Det er en stor beslutning at vælge vuggestue og børnehave til sit barn, og derfor foreslår vi altid, at I kommer og ser børnehuset, inden I tager stilling.