De fysiske rammer
Huset
Vores hus blev gennemgribende renoveret i 2017. Der er brugt støjreducerende materialer på loft og vægge, og der er ventilation i stuer og på badeværelser. Det bliver løbende vedligeholdt med fx maling og indkøb af møbler af god kvalitet, der desuden er lette at håndtere og støjreducerende. I 2023-24 forventer vi at påbegynde en tilbygning, så vi får endnu bedre faciliteter.
Vi har mange små rum, der betyder, at børnene kan fordele sig og få rum og ro til deres lege, uden at de bliver afbrudt eller forstyrret. Vi har eksempelvis indrettet et puderum, et Lego-rum og et stillerum i børnehaven.
Læringsmiljøer i børnehøjde
Når vi indretter vores læringsmiljøer, tager vi udgangspunkt i børnenes perspektiv og dét, børnene er optaget af. Det gør vi både ved at involvere børnene i processen og ved at iagttage deres lege. Vi har indrettet vores læringsmiljøer i børnehøjde, så børnene selv kan finde de materialer, de har brug for som fx farver, papirer, perler, puslespil og bøger.
Vi har indrettet forskellige rum med forskellige funktioner, bl.a. stillerum, puderum og Lego-rum. Vores mange små rum, giver børnene mulighed for at fordele sig i mindre legegrupper og dermed bedre fordybe sig i legen.
Vi udsmykker væggene med børnenes tegninger, kunstværker og andre pæne billeder, som hænger i børnehøjde.
Uderum
Vi har 2 gode og store legepladser, der løbende bliver vedligeholdt og udbygget. Her er bakker, klatretræer, gemmesteder, frugttræer og buske, der er med til blandt andet at styrke børnenes motoriske og sansemotoriske kompetencer.
På legepladsen har vi desuden mange plantekasser. Vi planter blomster, sår græskar, gulerødder og ærter og passer dem sammen med børnene.
Vi er så heldig at ligge tæt op ad Krengerupskoven, som vi bruger flittigt i vores pædagogiske aktiviteter. Vi har løb i skoven, motoriske aktiviteter i ”Mørkeskoven med de mange grøfter”, vi fortæller eventyr om skovtrolde, bygger huler, klatrer i træer og lærer naturen og årstiderne at kende. Alle børn er ude af huset mindst én gang om ugen.
Børnene bruger deres sanser og øver deres motorik og balance ved at klatre i træer, løbe op og ned ad bakker, gynge, cykle og lege med vand og sand. Børnene lærer deres krop at kende, når de mærker fx kulde, varme, hårde og bløde naturmaterialer og omgivelser.
Skolens faciliteter
Vi har ikke langt til skolen, som vi hører sammen med, og derfor er det helt naturligt at benytte skolens faciliteter. Vi er i gymnastiksalen en gang om ugen, og vi bruger desuden skolens legepladser, samt eksempelvis Stjernehuset til vores kommende skolebørn.
Her kan du læse mere om, hvordan vi bruger gymnastiksalen.
Vi deltager også i arrangementer på skolen, når det skaber værdi og giver mening. Det kan være arrangementer som cirkusforestillinger, Musicalion og løb.
Vuggestuen
I vuggestuen har vi et særligt fokus på børnenes følelse af at være trygge.
Indmeld dit barn
Det er en stor beslutning at vælge vuggestue og børnehave til sit barn, og derfor foreslår vi altid, at I kommer og ser børnehuset, inden I tager stilling.