Samarbejde
Forældresamarbejde
Børn er først og fremmest forældrenes ansvar. Forældrene er barnets primære omsorgspersoner og har den største viden om barnet og kender barnet bedst. Vi betragter forældrene som ligeværdige og betydningsfulde samarbejdspartnere og betragter gensidig respekt og forståelse som afgørende for et godt forældresamarbejde.
Kommunikation
Vi lægger vægt på vores daglige kontakt og dialog med forældrene, der danner fundamentet for et tillidsfuldt og værdifuldt forældresamarbejde. Den daglige dialog om barnet, betyder, at vi bedst bliver klædt på til at tage hånd om børnenes trivsel og behov.
Vi kommunikerer vi med forældrene via Forældreintra, opslagstavlen og Facebook, hvor vi lægger billeder op flere gange om ugen med korte beskrivelser af, hvad vi laver, og hvad børnene er optaget af. På den måde inddrages forældrene i barnets hverdag og får mulighed for at indgå i samtaler med barnet.
Samarbejde med friskolen
Samarbejdet med friskolen er beskrevet flere andre steder på hjemmesiden. Brug af skolens faciliteter og deltagelse i skolens arrangementer letter børnenes overgang fra børnehave til skole. Vi har deltager som regel i 2 skoledage i foråret sammen med vores kommende skolebørn, så børnene kan møde deres kommende lærer og få en fornemmelse af dagsrytmen i 0. klasse. Børnehaveklasselederen kommer ligeledes her i huset 2 eftermiddage i maj eller juni for at hilse på, lege og snakke med de kommende skolebørn og tale med de voksne, der er på gruppen. Vi, der kender børnene bedst, samarbejder med de nye voksne, der skal føre børnene videre i denne proces og støtter børnene i overgangen, så vores erfaringer, viden om børnenes hverdag, kompetencer og udfordringer kommer i spil ved skolestart og bidrager til at børnene får en god start på skolen.
Samarbejde med SFO
Vi samarbejder med skolens SFO, bl.a. om pasning i ferier, ligesom vi i perioder har morgen- og eftermiddags-SFO i børnehuset. Det betyder, at børnene på en naturlig måde kommer at kende en del af skolebørnene, inden de starter på skolen. De møder også medarbejderne i SFO’en, og det er med til at skabe sammenhæng og kontinuitet i overgangen til skolen.
Efterskolens pædagoglinje
Efterskolen har en pædagoglinje med elever i 9. og 10. klasse, der overvejer at læse videre inden for pædagogfaget. I en del af deres linjetimer er de med i Børnehuset og i skolens SFO og får på den måde et indgående kendskab til faget i praksis.
For os betyder det ekstra hænder både omkring børnene og til praktiske gøremål. Og får børnene betyder det nye, spændende bekendtskaber og endnu en relation til skolen.
Lokalsamfundet
Vi vil gerne have at børnene lærer at indgå i lokalsamfundet og tilegne sig de sociale, historiske og kulturelle kompetencer, der eksisterer tæt på deres bopæl. Vi deltager bl.a. i Børnenes Dag og benytter den lokale biograf, og herunder er der andre eksempler på, hvordan vi benytter lokalsamfundet.
Biblioteket
Vi samarbejder med biblioteket og gør brug af deres aktiviteter og forestillinger. Vi låner bøger sammen med børnene og deltager i aktiviteter som teater, musik mm.
Kirken
Vi bruger kirken i julen med en gudstjeneste for børnene. Ved dødsfald har vi besøgt kirkegården, hvilket giver en god anledning til at snakke om liv og død med børnene.
Genbrugsstationen
Børnene lærer om genbrug, affald, energikilder og får et billede af, hvordan vi bruger genbrugs-stationen.
Butikker
Vi handler lokalt ind for at støtte op omkring de lokale forretninger, heriblandt supermarkeder og boghandel.
Indmeld dit barn
Det er en stor beslutning at vælge vuggestue og børnehave til sit barn, og derfor foreslår vi altid, at I kommer og ser børnehuset, inden I tager stilling.